torsdag 19 november 2009

Hem ljuva hem!

Hem ljuva hem är ett välbekant uttryck för oss svenskar.
Men i krigshärjade länder tvingas människor fly från sina hem för att söka sig en fristad i något annat land.

6000 människor flyr varje månad från Somalia till Kenya. Där trängs ca 300 000 personer i världens största flyktingläger. I Sverige i den rika kommunen Vellinge gjorde man allt för att slippa ta emot 30 ensamkommande flyktingbarn. Kan kontrasten bli större?
Och Vellinge är inte unikt. Två tredjedelar av Sveriges kommuner tar inte emot ensamkommande flyktingbarn. Vad har hänt med vårt land, var har solidariteten tagit vägen, när polisen menar att det finns en hotbild mot flyktingbarnen?
För 20 år sedan antogs FN: s konvention om barns rättigheter. De länder som anslutit sig till konventionen, däribland Sverige, ska utnyttja sina tillgängliga resurser maximalt för att tillgodose barnets rättigheter. Artikel:22 Flyktingbarnet har rätt till skydd och hjälp om det kommer ensamt eller tillsammans med förälder eller annan person.
Vi måste av humanitära skäl vara öppna mot människor i nöd. Det är min och kristdemokraternas övertygelse att politiken måste bygga på solidaritet mot människor som behöver hjälp– det är det enda sättet att bygga ett hållbart samhälle på som människor vill leva i.
Vad har då detta med Sollentuna kommuns budget att göra, kan man fråga sig. Ja, för mig som kristdemokrat är det en självklarhet att budet om alla människors lika värde, om solidaritet och rättvisa är det som driver mig i mitt politiska engagemang. Det är lätt att ibland tappa bort riktningen på vart man vill gå när högarna av sammanträdeshandlingar växer upp som murar runt omkring – men då får man ta upp den etiska kompassen och ta ut kursen igen.

Ibland ruskas man om lite extra och flyktingbarnen är en fråga som har fått mitt politiska engagemang att tända till lite extra här under hösten. Jag är glad över att Sollentuna är en av de kommuner som redan har ett mottagande av ensamkommande flyktingbarn. Den frågan har fått påminna mig om att politik handlar om att fatta beslut så att världen blir lite lättare och bättre att leva i och det är den ambitionen jag har haft med mig i arbetet med att skriva en budget för Sollentuna nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar