onsdag 7 oktober 2009

Årets julklapp!

Igår på nationella anhörigdagen arrangerade Sollentuna, Upplands-Väsby och Sigtuna kommuner ett gemensamt seminarium på Scandic Hotell.
En anhörigröst som verkligen berörde mig kallade de som jobbar med demenssjuka för änglar. Jag håller med!
Hon bidrog också med en del handfasta och delvis humoristiska råd till anhörigvårdare, som ibland kan digna under arbetsbördan.
-Ta av "offerkoftan" som kliar av bitterhet. Åk ut till Älta i Nacka och älta av dig! Kånka inte på andras sjukdomar! Tala ofta om för dig själv att du är värdefull!
Ingela Månsson från hjälpmedelsinstitutet visade på olika tekniska hjälpmedel, som kan göra livet lättare, när man ha svårt att orientera sig i vardagen.För egen del funderar jag på att skaffa mig en elektronisk sakletare. Det måtte bli årets julklapp, enligt moderatorn Maria Fälth.

Nästan var fjärde personon i Sverige över 55 år hjälper äldre, sjuka eller människor med funktionsnedsättning i eller utanför sitt eget hem. Dessa vardagshjältar och änglar gör heroiska insatser.Utan deras insatser skulle svensk äldreomsorg och sjukvård kollapsa.Jag är stolt över att ha en äldreminister som infört kravet att kommunerna måste erbjuda stöd till anhörigvårdarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar