fredag 16 oktober 2009

Manager of the House.

När jag på åttiotalet var hemma på heltid med våra fyra barn träffade jag en gång en kvinna i lekparken, som undrade vad jag jobbade med.
Jag svarade att jag var hemarbetande. Då undrade hon vilket slags företag jag hade. Jag sade då lite skämtsamt, att jag var manager of the House. Hon såg helt oförstående ut. Att jag skulle vara hemma och ta hand om våra fyra barn på heltid verkade vara en helt främmande tanke för henne.För henne verkade en sådan person vara som ett UFO.Vår familj passade absolut inte in i det politiskt korrekta mönstret.Det var nästan som om man skulle be om ursäkt för att man inte valde den enda av samhället godkända barnomsorgsmodellen - nämligen att sätta barnen i förskolan(så tidigt som möjligt dessutom). Valde man att själv ta hand om sina barn,då skulle de inte ha samma förutsättningar att klara sig i skolan och det ena med det andra.Rena rama dumheterna!
Men jag fick också höra av mer än en att de gärna skulle velat vara hemma med sina barn, om de bara haft ekonomiska möjligheter.
Mina erfarenheter från den tiden gjorde att jag engagerade mig i kristdemokraterna och för vårdnadsbidraget. Jag ville att vanliga familjer skulle ha möjlighet att göra sina egna val, liksom vår familj hade gjort.Idag finns den möjligheten i flertalet kommuner. Nu gäller det att utveckla vårdnadsbidraget så att ännu fler familjer kan nyttja det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar